Forfest opět nabízí hlavně kvalitní hudbu

Mladá fronta Dnes, 27.06.2003

Současným uměním s duchovním zaměřením žije již od víkendu Kroměříž a její okolí. Propagaci soudobé tvorby si vytkl za cíl festival Forfest, který letos vstoupil již do svého čtrnáctého ročníku. Festival je v těchto dnech v polovině a potrvá až do neděle.
Přestože součástí Forfestu jsou výstavy výtvarných umělců, divadelní představení, autorská čtení poezie i přednášky na nejrůznější témata, z největší části zůstává festivalem hudebním. Soudě podle prvních čtyř koncertních večerů, je také festivalem mimořádně kvalitním.

Každý z koncertů přitom přinesl úplně jiný typ hudby různě smýšlejících autorů, určené pro rozmanitě obsazené soubory. Brněnské mužské vokální kvarteto Q Vox, které doprovodilo sobotní vernisáž výstavy děl kalifornských umělců Výlety ducha instalované v chropyňském zámku, představilo průřez vokální hudbou od gotického chorálu až po skladby napsané speciálně pro tento soubor. Právě v soudobých skladbách Miloše Štědroně a Aloise Piňose ukázal Q Vox, v čem je jeho síla: výtečně sezpívané hlasy, jimž nečiní problém zvládnout veškeré technické záludnosti moderní vážné hudby, daly těmto dílům život a nechaly je vyznít v celé jejich kráse. Na nedělním koncertě, který byl oficiálním zahájením Forfestu v kroměřížském chrámu sv. Mořice, byly uvedeny hned čtyři světové premiéry: skladbu Rumuna Liviu Marinescu Déja vu i díla amerických autorů Williama Toutanta a Daniela Kessnera Hommage of Orlando Lasso a River of Time zahrála skvěle připravená zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů řízená dirigentem Milanem Kaňákem s obrovským nasazením, díky němuž si bravurně poradila i se záludnostmi v Pašijové symfonii českého skladatele Pavla Zemka, která je obtížná pro svou délku i náročnost koordinace partů osmi sólistů se sborem a orchestrem. Zvuk orchestru byl velmi plastický a přesvědčivý v pianech i fortissimech, výborné byly výkony všech sólistů i spojených sborů Moravští madrigalisté z Kroměříže a brněnského Ambroziánského sboru.

Zcela jiným zážitkem a možná i objevem letošního Forfestu byl pondělní autorský koncert ze skladeb Františka Fialy. Autor, který je ředitelem kroměřížské konzervatoře, dokázal ve svých skladbách to, co umí ze současných skladatelů jen málokdo: jeho hudba je bez diskusí moderní a progresivní, avšak díky mimořádné a nevyčerpatelné melodické invenci i obrovské hudební imaginaci je velmi přístupná a má tudíž potenciál oslovit širší posluchačskou obec, která jinak soudobou vážnou hudbu odmítá.

Britský pětičlenný komorní soubor The Fibonacci Sequence zaujal na úterním koncertě již na první poslech svou vytříbenou instrumentální virtuozitou. Na zajímavé hře s barevnými plochami smyčcových nástrojů byla postavena skladba brněnského autora Jaroslava Šťastného Fibonacci without Tizian napsaná přímo pro tento soubor a pojmenovaná v narážce na druhou zde uvedenou skladbu anglického skladatele Davida Matthewse The Flying of Marsyas.
Inspiraci pro toto dílo nabral Matthews při své poslední návštěvě Kroměříže, kde viděl v Arcibiskupském zámku umístěný Tizianův obraz Apollo a Marsyas. Jejich velmi sugestivně zpracovaný souboj je také hlavní linií této skladby.
Obě skladby v jejich premiérovém uvedení zahrál The Fibonacci Sequence velmi uvolněně a po všech stránkách zcela precizně.
Autor je hudební publicista

Fotografie: FIBONACCI SEQUENCE. Britský pětičlenný komorní soubor Fibonacci Sequence patří k největším hudebním lahůdkám letošní přehlídky Forfest.

RADIM BAČUVČÍK