Zakončili barokní operou
Mladá fronta Dnes, 26.06.2001
Festival umění s duchovním zaměřením Forfest přinesl právě v pátek a sobotu ty nejzajímavější programy. Velkému zájmu obecenstva se těšilo vystoupení Kojetínské industriální filharmonie, originálního orchestru. Ve světové premiéře uvedl První symfonií, rozsáhlou dvouvětou, široce založenou kompozici, a kratší emotivně laděnou partituru ...i divní mohou tancovat. Pokud snad někdo z návštěvníků předpokládal, že Kojetínská industriální filharmonie tentokrát vystoupí dokonce i s tancem, prozatím se nedočkal. Obecenstvo však slyšelo hudbu zajímavě strukturovanou, překvapivou a především nesmírně očistnou, uklidňující. Některé tóny se záhadně linuly jakoby odnikud. (Ale okamžitě se dá vyloučit reprodukce například z magnetofonového pásku!) Jindy neznámý nástroj prapodivného tvaru a konstrukce naříkal téměř lidským hlasem a skutečný zpěv pak zněl téměř "andělskými" barvami. Orchestr před několika lety založil a řídí umělecký vedoucí Petr Samlík, právě pod jeho vedením získal již orchestr určité jméno mezi příznivci soudobé hudby. Na potvrzení popularity uvádím, že se také již ustálil dokonce jakýsi fan-klub, jeho členové neúnavně navštěvují všechny koncerty tohoto jistě perspektivního souboru. V Salla Terreně Arcibiskupského zámku připravili umělci souboru Ensemble Damian skvělou barokní performanci. Překrásně zdobené zámecké interiéry, osvětlení svíčkami, stylové kostýmy, dokonce i postava přihlížejícího herce - pana kardinála, to vše vytvořilo dokonalou atmosféru pravého barokního divadla. Scénu navrhla Vendula Johnová. Coronide je komorní opera na antický námět (text podle P. Arcada), hudba je však zcela moderní, plná barev a živě pulzující. Nejvíce oceňuji fakt, že hudba tak dobře vyjadřuje vztahy a city všech postav v odstínech a proměnách, které děj přináší. To dobře souzní i s barokizující estetikou celé této opery. Díky odměřené, ale nápadité režii vyzněla celá opera velmi přesvědčivě. Nezapomenutelná je například scéna dvou ženských postav Coronide a Apidamie nebo ariózo Apollónovo, v němž lituje své žárlivosti. Z hlediska pěveckého zaujala Jana Synková (Coronide) a Pavel Maška (Dafni). U dalších pěvců se zřejmě projevovala jakási menší hlasová indispozice, snad vzhledem k poměrně studenému prostředí Salla Terreny. Uvedení opery Coronide však přesto patří k největším událostem letošního festivalu Forfest.
JAN VRKOČ