Uprostřed Forfestu Kroměříž
Zlínské noviny 28.6.2002
Kdo zvládnul na Forfestu úterý 25. června, ten snad zvládne všechno. Šest akcí během jednoho dne!
Maratón začal přednáškou dr. Ludmily Vrkočové, redaktorky BBC, o osudech českých hudebních umělců zavátých totalitními režimy 20. století do různých koutů světa.
Působivé velkoplošné olejomalby Václava Vaculoviče, kroměřížského výtvarníka a jednoho z organizátorů Forfestu, byly představeny během vernisáže nazvané Zvuky země na kolonádě Květné zahrady, zatímco křehké grafiky Jana Jemelky zase v předsálí Sněmovního sálu Arcibiskupského zámku.
Brněnskému skladateli Františku Emmertovi a ostravskému skladateli Janu Grossmannovi byly věnovány dva půlvečerní autorské medailóny ve Sněmovním sále. F. Emmert a J. Grossmann byli kdysi učitel a student na JAMU v Brně a dnes je spojuje blízká životní a kompoziční filozofie. Představili se jako autoři komorních, sborových i rozsáhlejších koncertantních děl.
Na večerním koncertu ve Sněmovním sále vystoupili pražští umělci známí svou zasvěcenou interpretací hudby 2O. století: klarinetista Kamil Doležal a pianista (a skladatel) Hanuš Bartoň. Provedli tři rozsáhlejší díla od Morrise Perta, Svatopluka Havelky a cyklus zajímavých miniatur Josefa Adamíka.
Úterní maratón vyústil v přednáškovém sále Muzea Kroměřížska noční projekcí filmů pedagoga JAMU Petra Barana na hudbu současných brněnských skladatelů. Ano, šlo skutečně o filmy (až na jednu, ne zcela vydařenou výjimku), které vznikly na hotové skladby. Byly s hudbou organicky spjaté a spíše se zdálo, že vznikly autonomně, a hudba dodatečně jako doprovodná složka.
Středa byla ovšem neméně zajímavá.
Začala přednáškou britského skladatele Davida Matthewse o současné britské skladatelské tvorbě. Zmínil skladatele, kteří jsou mu blízcí svou poetikou a někteří z nich i generačně: především nejznámější z nich Benjamina Brittena a Michaela Tippetta a pak Judith Weirovou, Robina Walker, Judith Binghamovou a Jamese Francise Browna. Čtenáře určitě zaujme informace, že to byl právě D. Matthews, kdo dělal B. Brittenovi a pak i M. Tippettovi v posledních létech jejich života osobního asistenta. Opisoval jim noty, dělal korektury, tvořil klavírní výtahy, účastnil se zkoušek na koncerty. A že si třeba známý Paul McCartney objednal u něj skladbu na památku své choti Lindy.
Na odpoledním koncertu vystoupil znamenitý kontrabasista Miloslav Jelínek se svou chotí, klavíristkou Marcelou. Nadchli například nesmírně vtipnými Scherzetti cervetti Miloše Štědrotě a závažnou Smuteční hudbou Ladislava Kupkoviče.
Večerní recitál patřil kroměřížské umělkyni a hlavní organizátorce Forfestu Zdeňce Vaculovičové. Její program byl nabitý zajímavými kompozicemi. Zmiňme Suitu pro housle a magnetofonový pás Rudolfa Růžičky, premiérované skladby Karla Šimandla a Ilji Zeljenky či nádherné meditativní Adagio Davida Matthewse pro troje housle, violu, violoncello a kontrabas (Z. Vaculovičovou doprovázela Arcibiskupská kapela Kroměříž).
Další noční filmovou akcí byla projekce filmů s různorodou mimohudební tématikou studentů filmového studia Moor Park College z California State University of Northridge, které dovezli do Kroměříže manželé Daniel a Dolly Kessnerovi ze zmíněné univerzity.
Na Forfestu se s napětím čeká na poslední tři dny tohoto významného mezinárodního festivalu. S nabitým programem se počítá i v jejich průběhu.
Jan Grossmann