Proudy duchovního umění se slévaly v Kroměříži
Hospodářské noviny
Kroměříž, 28. 6. 2005
Ojedinělý cíl sleduje týdenní Mezinárodní festival současného umění s duchovním zaměřením Forfest, jehož šestnáctý ročník v neděli skončil v Kroměříži. Forfest, na kterém se představili hudební umělci z Čech, Evropy i Spojených států a v jehož rámci byly rovněž instalovány výstavy a uskutečnilo se kolokvium, se pokouší prověřovat, zda je umění s to fungovat v rámci konzumní společnosti jinak než jako obchodní produkt.
To je ambice maximalistická - umělecký provoz od organizace po účinkující profesionály je nutno zaplatit a donátoři při vydávání finančních částek zřídka sledují tytéž cíle jako pořadatelé.
Forfestu se nicméně daří držet dobrou úroveň dramaturgie, neupadat do snadno dostupné líbivosti a kličkovat i mezi úskalími protekcionismu, která v Česku číhají takřka na každém kroku.
Festivalu je v tom velkou oporou genius loci místa jeho konání - Kroměříž byla po mnoho staletí letním sídlem olomouckých biskupů a arcibiskupů a s monumentálním zámkem a koncentrací kostelů působí v poklidně vyhlížející krajině Hané téměř dramaticky. Romantickou až magickou atmosféru navíc dodávají dvě rozlehlé zahrady - Podzámecká a Květná. Míst, kde se dá provozovat hudba, je tu mimořádně mnoho - ze zámeckých prostor byl letos pro koncerty zvolen Sněmovní sál, obrazárna a Salla terrena, z kostelů sv. Mořic, využito bylo také Muzeum Kroměřížska a Květná zahrada.
Festival zahájil rumunský Archaeus Ensemble a v programu tematicky zaměřeném na spojení posvátného a světského představil byzantsky kolorované skladby starých rumunských mistrů a současných rumunských skladatelů.
"Veškerá hudba je posvátná. Kdyby hudba neměla být posvátná, nemohla by to už být hudba, nýbrž jakási anti-hudba," říká umělecký vedoucí souboru Liviu Danceanu. "Veškerá hudba je zároveň i duchovní, ale nemusí jí být v každém okamžiku. Někdy může být vnímána také materiálně - stejně jako my nejsme v každém okamžiku duchovní bytosti, ale v každém okamžiku jsme bytosti posvátné. Posvátno je fundamentální dimenze naší existence," vysvětluje Danceanu.
Tato slova lze vztáhnout i ke kolokviu, které je pravidelnou součástí festivalu. Jeho téma zůstává po léta neměnné - Duchovní proudy v současném umění. Od závěrečného kulatého stolu si účastníci tradičně odnášejí více otázek, než s kolika jich přišli, ale to právě je podstata kreativního a v českých poměrech ojedinělého zaměření Forfestu.
Letos vystoupili na festivalu v recitálech či na komorních koncertech mimo jiné varhanice Hana Ryšavá, violoncellista Jan Škrdlík, klavíristka Jarmila Češková, pozvání přijal rovněž hráč na bicí Dan Dlouhý a polská houslistka Anna Zielinska.
O závěr festivalu se postaral Komorní orchestr Bohuslava Martinů, se kterým se představila slovenská klavíristka Elena Letňanská jako sólistka v klavírním koncertu od Henryka M. Góreckého.
Návštěvníci mohli také zhlédnout výstavy obrazů Václava Vaculoviče a Jana Tichého, sochy Jana Šimka a fotografie Marka Muchy.
Festival Forfestu navštěvují především místní obyvatelé (v Kroměříži je arcibiskupské gymnázium a konzervatoř), ale rok od roku přijíždí do města stále více zájemců ze vzdálenějších koutů republiky.
Wanda Dobrovská