Úterý přineslo řadu premiér

Čtvrtý festivalový den kroměřížského Forfestu začal vernisáží abstraktních, ale silně emotivních pastelů a akvarelů kroměřížských výtvarníků Marie a Josefa Dočekalových v Zahradním ateliéru sdružení Umělecká iniciativa. Spojení s autorským čtením nových básní Ivy Košatkové a Romana Szpuka, provázené improvizací na housle a citeru poskytlo posluchačům kromě hezkého uměleckého zážitku i vzpomínku na časy začátků festivalu. Tehdy rovněž na zahradě zněly zcela nové, dosud neznámé básně. Rozdíl byl v tom, že místo dnes profesionálně instalovaných panelů visely tehdy grafické listy zavěšené kolíčky na prádelních šňůrách, aby mohla být výstava rychle zrušena v případě nenadálé návštěvy policie.

Odpolední koncert festivalu se konal v chrámu sv. Mořice. Při zpívané bohoslužbě zazněla „Missa piccola“ Jiřího Temla v provedení studentů kroměřížské Konzervatoře Evangelické akademie.

A večerní koncert patřil pražskému souboru Trio Eufonico ve složení Kateřina Chudobová (flétna), Růžena Sršňová (housle) a Simona Kalendová (klavír). Soubor tří vynikajících sólistek zaujal v pražském koncertním životě zejména svými pravidelnými koncerty v Lobkovickém paláci na Pražském hradě. Specifikum souboru je pravidelný zájem o soudobou hudbu – v jejich repertoáru se moderní hudba objevuje často a autoři jim svěřují i premiéry svých skladeb. Ve festivalovém koncertu, který se poprvé konal v koncertním sále nového sídla Konservatoře Evangelické akademie, zazněly hned tři premiéry: „142. žalm pro sólovou flétnu“ Jiřího Sychy, nedávného absolventa této konservatoře, skladba „Vinice Šalomounova“ mladého autora Jana Vrkoče a „Epigramy“ Jiřího Temla. Je to již druhá skladba, kterou Jiří Teml souboru věnoval – „Trio Eufounico“, skladba stejně zdařilá, vtipná a „šitá na míru“ temperamentnímu projevu souboru.

Sychova meditativní skladba zaujala znalostí flétnových výrazových možností. Vinice Šalomounova Jana Vrkoče prozradila již zkušeného autora. Hudebními prostředky efektně zprostředkovaná epičnost námětu vzbudila v mnoha případech posluchačovu zvědavost na skutečný obsah příběhu. Možná, že by bylo dobré v podobných případech literární předlohu v programu citovat, stejně jako u skladby Sychovy.

Kromě těchto premiér uvedlo Trio Eufonico ještě Partitu piccolu amerického skladatele českého původu Milana Kymličky a Fantasii pro housle sólo členky souboru Růženy Sršňové. Základními kameny repertoáru festivalového večera byly ovšem skladby tři klasiků naší soudobé hudby „Tance pro andílky“ Ilji Hurníka, „Čtyři renesanční drobnosti“ Jaroslava Krčka, a „Apollón a Marsyas“ Otmara Máchy. Byl to krásný, inspirativní večer, vtipně zakončený přídavkem – moderní úpravou lidové moravské písně Naše Anka dlouho spává…

(mm)