Výlety Ducha – Zkoumání vnitřního prostoru
Výtvarní umělci Jižní Kalifornie, USA

kurátor - Louise Lewis, duben, 2003

“Hluboce věřím , že my všichni společně musíme nalézt novou spiritualitu. Tento nový koncept by měl být promýšlen - spolu s náboženstvím – takovým způsobem, aby všichni lidé dobré vůle byli zajedno”. Dalai Lama

Art Galleries – komplex galerií zaměřený na internacionální a multikulturní projekty jihu Kalifornie. Tematické výstavy současného umění reflektují poměrně široké spektrum umění v dnešní globální společnosti a vychází vstříc širokému publiku. Součástí rozsáhlého galerijního programu jsou speciální doprovodné akce – přednášky, performance, videoprojekce, sympozia a další. Za dobu své více jak dvě desetiletí trvající existence se staly Art Galleries CSUN jedním z důležitých center umění San Fernando Walley v Los Angeles.

The Art Galleries California State University Northridge v říjnu 2002 představily dílo českého umělce Václava Vaculoviče kalifornské veřejnosti. Výstava s názvem Duše šestého smyslu“ akcentovala spirituální orientaci autora jako v jistém smyslu rozšíření aktivit festivalu FORFEST, se kterými je po léta spojen. Během svého pobytu v Los Angeles nás Vaculovič pozval k prezentaci výstavy kalifornských umělců na XIV.FORFESTU 2003 v České republice. V relativně krátkém čase, který byl dán pro přípravu realizace takové myšlenky, bylo vyzváno více než 60 autorů působících v Los Angeles . Výstava zahrnuje konečný výběr 16-ti autorů, jejichž práce reflektují ať již přímo či nepřímo téma výstavy. Tito umělci jsou aktivní na umělecké scéně Jižní Kalifornie, vystavují v národním i mezinárodním měřítku a pedagogicky působí na California State University Northridge. Výstavní kolekce je limitována formátem A2 a technikami na papíře.

Termín MIND TRIPS /Výlety Mysli – pro tuto výstavu volně přeloženo Výlety Ducha /byl poprvé užit v USA ve spojitosti s New Age 60-70-tých let 20.stol. Kultura generace „květinových dětí“ reagovala ve své hudbě, poezii, umění a v dalších mnohostranných aktivitách proti politickým, ekonomickým, religiózním a kulturním praktikám tehdejšího „establishmentu“. Nástup alternativní kultury je provázen snahami o univerzální mír, občanská práva v globální společnosti - ale také potvrzení vnitřní identity.

V posledních dekádách 20.století byla zjitřená idealistická atmosféra 60-70-tých let vystřídána novou vlnou materializmu doprovázenou růstem mediálního a podnikatelského monopolu. Represe, zneužívání životního prostředí, nenasytná chtivost a válečné útrapy pokračovaly nezmenšenou silou. Proti tomuto rozhodně anti-new age horizontu „MIND TRIPS“ odkazují k souboru intelektuálních, spirituálních a psychologických stránek lidské mysli – hledání naděje a smyslu je cílem těchto výletů do vnitřního prostoru.

Rozlehlá oblast Los Angeles měla vždy proměnlivé hranice, paralelní četná centra, internacionální populaci, omračující sestavu geografických zvláštností – oceán, hory, pouště a středozemní klima. Všechny tyto aspekty přispívají k bohaté tapisérii kultur charakterizující naši oblast. Umělci zastoupení na této výstavě tvoří část tohoto bohatství - převažuje u nich silný zájem o ekologii, feminizmus, etiku v současné vědě a prastará vůle po sebeobjevení.

Kim Ábeles se systematicky věnuje public artu posilujícímu proces lidské spolupráce. Urbánní prostředí, „znesvěcení“ přírody vlivem lidské intervence jsou stálým leitmotivem její práce. Trnová koruna transformuje křesťanský symbol utrpení do metafory průmyslového znásilnění Matky Země.

Samantha Fields nás také viní z přestupků proti přírodě, kdy si člověk hraje na boha. Má lidskou připoutanost k barevně idealizovaným zvířatům, charakteristickým pro dětské hračky. Zkreslení, které přitom používá, upomíná na následky genetických mutací, způsobených znečištěním životního prostředí nebo laboratorními pokusy.

John O´Brien poskytuje varovný scénář proti vměšování se do přírody a vtipně zjevuje nadpřirozené podpory vědeckých fenoménů v laboratořích. Systémem jemných bílých čar mění symboly vědců v učebnicích. V Gremlin Series L / Vlnění plazmy / sluneční vlny vyzařují ze spektrálních obrazů na tabuli a virtuálně vymazávají přítomnost vědce G.Hale.

Joyce Campbell vidí krásu v aspektech vědy, která je jim vlastní. Především studuje mikrokosmos kultur bakterií a nedávno i fotografických emulzí. Škála nekonečně malých subjektů, které zkoumá, je obvykle dána do rozporu s tisky monumentálních velikostí. Pro tuto výstavu zredukovala míru tisků aniž by se ztratila aura magické transformace.Mindanoa a Mariana hypnotizují diváka svými dýchajícími formami ačkoliv jejich původ není organický.

Lesley Krane včlenila své umění do osobní cesty léčení. Nedávno se zotavila z rakoviny a tak procítila skutečnost lidské křehkosti, již vyjádřila v kosých perspektivách svých fotografií. Dezorientující pohled na kuře / ze seriálu Farma / a na disfiguraci jí samé po aplikaci radiace / ze seriálu Ablation – Odstranění / jeví malátnost změněných vizí. Konfrontuje a snaží se napravit tyto nazírané anomálie dokreslenými liniemi.

Violet Blunt se soustřeďuje na léčení – sbírá rady v análech lidového léčitelství, aby uskutečnila svou vizi přírodní a pokorné formy léčení. Komunistické Polsko opustila se svou matkou v 70 letech 20.století a nyní vyzývá současný život jako matka, sestra, přistěhovalec, umělkyně, učitelka, můza a diva. Zajímá se o elementární jednotku v přírodě a všechny tyto role vyrovnává snahou po osobní rovnováze.

Univerzálními konstanty lidské existence jsou smrt a rituál. Cheryl Dullabaum zjevuje svůj žal a modlitbu ve svém seriálu Vigil, který tvořila u smrtelného lože svého otce. Přijala starobylý rituální kalendář založený na lunárním cyklu a vytvořila 28 děl -jednu práci denně, poslední v den smrti jejího otce. Staví vedle sebe historické obrazy Panny Marie a Krista s detaily krajiny, textilními vzory a ostatními věcmi, které připomínaly společné prožitky otce a dcery.

Ruth Anderson prováděla osamělé rituály při příchodu úplňku po 17 let. Podstatnými rysy jejího umění jsou odkazy na starobylé a rodové rituály a ženské energie. V jednom obrazu je v jeho středu měsíc mezi čtyřmi elementy přírody – země, vzduch, oheň a voda. V jiném měsíc ovlivňuje biologické síly Země. Oba obrazy vyzařují silnou synergii a cyklické paralely mezi zemí a jejím mladším satelitem.

Kat Skraba její umění lze popsat jako pronikavé a vznešené závany efemérních akcí a neproniknutelných, živých obrazů, které naznačují přítomnost nadpřirozeného v nás. Svým performačním uměním vytváří rituály, v nichž se stává psycholožkou,herečkou a umělkyní v pečlivě vypracovaných tableaux – formové prvky zde vypovídají samy o sobě. Tato výstava obsahuje zátiší ze dvou performancí Sleepwalking /Chůze ve spánku/ a The Invisible Project / Neviditelný projekt/, který se stal emblémem výstavy. V těchto dílech reaguje umělkyně na tlaky, které omezují ženy a neprivilegované vrstvy a nabízí psychická řešení z alternativních realit.

Knižní ilustrace Laurel Long uchvacují silou fantazie. Pohádky o magických a imaginativních místech jsou tradiční výbavou v literatuře pro děti. Lákavé ilustrace slouží k tomu, aby živily jejich vize a potvrzují sílu vizuálních vlivů při formování paměti dětí. Autorka přijímá rafinovaný iluzionistický styl severní renesance. Detaily snového světa v jejích obrazech vábí okamžiky okouzlení – The Mightiest Heart / Nejmocnější srdce / a The Magic Nesting Doll / Magická hnízdící loutka/.

Reprezentace a interpretace jako mentální lidské snahy podtrhávají párované fotografie Kyungmi Shin. Green Box / Zelená krabice / je síťovina zhotovená na vnitřním stropu belgického obchodního domu – její barvy záměrně připomínají přírodní živly. Na druhé straně Bicykle / Kolo / staví lidské a přírodní postavení vedle sebe – přírodní zelený vinný keř skutečně uchvátil a paralyzoval mechanický předmět…

Sarah Whorf zkoumá propojení zdánlivě nesouvisejících předmětů, jevů a paměti. Koláží a technikami tisku dává do kontextu symboly, ideje a formy osobního slovníku. Vystříhá se přesného významu. V obou Inhale,Exhale,Repeat / Vdechni,vydechni,opakuj/ a Dürer Ingested / Strávený Dürer / . Delikátní abstraktní vzor překryly zdánlivě nesouvisející předměty, nedovolující divákovi pochopit jakékoliv přesné sdělení.

Základními atributy díla Bee Colman jsou koláž , proces a vzor.Jejím primárním mediem jsou textilie, kde ve svých skulpturách a závěsech uplatňuje svou důvěrnou znalost globálního ženského přínosu v těchto technikách. Přirozeným prostředkem pro Colmanovou je papír, protože stejně jako textil má svůj původ ve vláknech. V Kosmických kvádrech směšuje symboly a modely v abstraktním vztahu k její múze, která pomáhá zdolávat tvůrčí překážky.

Kánonem současného světového umění je instinkt napravit zlo a odhalovat dysfunkční aspekty lidských interakcí. Seth Hill tvoří digitální fotokoláže tak, že používá reprodukce historických uměleckých ikon k podtržení hyper-dráždivého dopadu na media.Vermeer je bok po boku s egyptskými hieroglyfy a viňetami Quaker Oats / Ovesné vločky/ apod. Je to pro nás výzva k obnově smysluplného uspořádání.

Koláže Beverly Decker jsou sociálním komentářem k nedávným událostem v Afganistanu. V Petrified 1 a Petrified 2 / Ztuhnutí v kámen / se lidé objímají a vyjadřují zároveň žal i radost. Decker dává do kontrastu Yin a Yang události – zobrazuje obě strany této lidské tragedie. Citová intenzita tohoto nábožensko-politického konfliktu je zvýrazněna vyškrábaným grafitovým povrchem obrazů.

Caroline Maxwell vloni zajela na měsíc do uměleckých kolonií v Kapském městě a nakreslila denně jeden obraz pro zachycení dojmů okamžiku. Pro obě tato díla ztvárnila upravenou postavu z fotografie utíkajícího vojáka, otáčela ji a ponořila buď do venkovské kupy sena nebo amerického indiánského tábora. Tyto tajemné a znepokojivé vize jsou komentářem k nerovnostem lidských podmínek ať už v Africe nebo Americe.

Mapa systémů lidské víry ukazuje proměnlivý terén, krajinu kde cesty mysli křížem krážem mohou odhalit nové objevy, znovu se seznámit s dřívějšími říšemi a vytvořit nekonečnou síť potenciálních bádání. Umělci jsou kartografové a Los Angeles je jedním článkem topografie. Na této výstavě je něco z toho, co umělci ze svých výletů mysli a objevů ve vnitřním prostoru zmapovali.

Louise Lewis