FORFEST Kroměříž 2007

OPUS MUSICUM 4/2007

Jaký byl letošní ročník Forfestu, mezinárodního festivalu současného hudebního a výtvarného umění s duchovním zaměřením v Kroměříži? Co se změnilo oproti minulým ročníkům? Kam festival dosud směřoval a kam se ubírá nyní?

Těžko se píše o festivalu, jehož úroveň je velmi dobrá, ale jenž jakoby se už dále nevyvíjel? O stagnaci hovořit nelze, protože stagnace znamená počátek sestupu. Jde však podle mého názoru o zastavení růstu kvality, o její zakonzervování na hodnotách, okruzích autorů, interpretech a idejích, kteří se organizátorům osvědčili v minulosti.

Když hned zpočátku obviňuji organizátory ze stop růstu kvality a vývoje festivalu, musím jedním dechem říct, že to také znamenalo kvalitní ročník s řadou skutečně vrcholných akcí. Protiřečím si? Ne, minulé ročníky byly obdivuhodné vynikající interpretační úrovní většiny koncertů, zajímavou, rozmanitou, i když ne vždy vyhraněnou dramaturgií s jednotící linií, skutečnými lahůdkami z dílen soudobých autorů řady kontinentů. Bylo to a je díky síti osobních a především uměleckých kontaktů, které si organizátoři, manželé Zdenka a Václav Vaculovičovi, vybudovali za posledních osmnáct ročníků takřka po celé planetě.

Co bylo pilíři letošního Forfestu?

Především

Co letos přibylo, byly autorské prezentace. Názvem sice mohly kolidovat s autorskými koncerty, a také samotní organizátoři neměli vždy jasno, co je co, ale nešlo a nemělo by jít o totéž. Autorské koncerty byly živé produkce, zatímco autorské prezentace byly spíše odpoledním nebo nočním posezením ve stylu klubu přátel Forfestu nad zajímavými nahrávkami skladeb, na které na živých koncertech nezbylo místo. I když tento festivalový formát přitáhl většinou jen malý počet posluchačů, zdá se mi do budoucna jako slibný. Zvláště podaří-li se mu dodat potřebnou publicitu, poutavé DJ a vytvořit z něj skutečně klubovou záležitost.

U této příležitosti dávám organizátorům k úvaze, zda by nechtěli svěřit přípravu a vedení autorských prezentací vytipovaným muzikologům, publicistům a jiným odborníkům s darem řeči. K výběru skladeb lze využít jak bohatou diskoknihovnu organizátorů Forfestu, tak třeba soukromý archív samotných DJ. Kombinace zážitkového a odborného přístupu by určitě pomohla k aspiraci formátu na posluchačsky vděčný, finančně nenáročný typ.

Zauvažoval jsem nad tímto nápadem znovu, když jsem navštívil Prostorový koncert pro děti v poslední den festivalu, ze kterého se nakonec vyvinul výchovný koncert. Ten díky poutavému a fundovanému slovu paní Zdenky Vaculovičové, vhodně vybraným skladbám 20. stol., výborné interpretaci i osobním komentářům samotných interpretů zaujal posluchače tak, že dlouho nemínili pustit moderátorku ani absolventy Konzervatoře Evangelické akademie v Kroměříži domů.

Stejné doporučení bych dal i v případě přípravy a vedení kolokvií. Například letošní moderování Švýcarem Dr. Andreasem Kröperem narozeným v Německu a hovořícím plynně česky v prvních dvou dnech kolokvia bylo opravdu na úrovni.

Které pořady mě na letošním ročníku zaujaly nejvíce?

Tak například z autorských koncertů:

Z autorských prezentací:

Z recitálů sólistů a souborů byly pro mě díky interpretačnímu mistrovství a přesvědčivosti velkými zážitky:

Zmínil jsem se o závěru festivalu, proti toku času se ještě zmíním o jeho oficiálním zahajovacím koncertu patřícím do kategorie sólorecitálů. Vystoupil na něm holandský klavírista izraelského původu, umělec jedinečných kvalit a přes svůj raně střední věk snad už i světového jména Yoram Ish-Hurwitz. Zdenka Vaculovičová se mi na počátku festivalu zmínila, že v letošním ročníku mj. zamýšlejí konfrontovat soudobé duchovně orientované skladby s vybranými duchovními díly minulosti. K první takové konfrontaci mělo dojít na festivalovém „předzahajovacím“ Večeru sonát (Josef Haydn „Sonáta G dur“ pro housle a klavír, Jiří Matys „Sonáta č. 6“ pro sólové housle, Robert Schumann „Sonáta“, op. 105 pro housle a klavír). Byl jsem na rozpacích v průběhu koncertu a jsem na rozpacích doposud: Jaké místo měl mít tento program v celkovém kontextu festivalu? Čeho chtěli organizátoři pelmelovým programem docílit? Oproti němu právě zařazení vystoupení Yorama Ish-Hurwitze bylo jedinečným dramaturgickým počinem, navíc s naprosto výjimečnou interpretací. Na programu byl velmi málo hraný, pozdní velkolepý opus Franze Liszta „Léta putování“ („Années de Pelerinage“). Z něho interpret nabídl „Premiere Année - Suisse“ a „Deuxieme Année - Italie“ (doprovodné texty Frédérica Basteta recitovala Marta Zaoralová). Jeho hra se vyznačovala brilantní technikou bez laciné pompéznosti, s přehledně zvládnutou formou, dokonalou prací s detaily a pochopením lidského, filozofického a duchovního poselství zralého Mistra. Na dokreslení interpretových kvalit uveďme, že umělec natočil v roce 2001 celý komplet „Années de Pelerinage“ pro firmu Turtle Records a ta ho v roce 2004 vydala jako světově unikátní trojkompakt.

Myslím, že jen za takové konfrontace s výjimečnými duchovními poklady minulosti, zvláště šlo-li by o díla nespravedlivě odsunutá na okraj zájmu jako v případě „Années de Pelerinage“, budou moci příští léta udělit Forfestu mimořádné historické body a věhlas.

Čím tedy Forfest upoutá naši pozornost v příštích ročnících? Podaří se mu vyrazit na další, nové, neprobádané cesty?

(A poskytnou mu k tomu sponzoři a instituce udělující granty potřebný objem finančních prostředků?...)

Jan Grossmann