FORFEST 2007
Ve třech dnech festivalu, který probíhá od 15.6. do 24.6. v Kroměříži, zazněly velmi zajímavé programové celky.
V pondělí 18.6. v chrámu sv. Mořice vystoupil přední varhaník české hudební scény – Jaroslav Tůma. Ve varhanním recitálu představil kompozice českých skladatelů 20. století. Zazněla tak skladba od Viktora Kalabise – „Affresco sinfonico“ op.22 s výrazným rytmickým motivem. Luboš Sluka se v následujícím čísle představil kompozicí „Vigilie per organo“. Skladatel je u nás znám především skrze instruktivní skladby pro mládež. Následovaly dvě chorální předehry Bedřicha Janáčka – českého skladatele žijícího ve Švýcarsku. Po krátkém „Laudatio“ brněnského skladatele Aloise Piňose zazněla ve světové premiéře rozsáhlá „Sonáta pro varhany“ č.4 Otmara Kvěcha, skladatele žijícího v Praze. Skladba je věnována památce jeho ženy M. Kvěchové. Koncert uzavírala „Passacaglia a fuga h moll“ již zesnulého skladatele a především vynikajícího varhaníka a improvizátora Jaroslava Vodrážky.
V úterý 19.6. vystoupilo ve Sněmovním sále zámku duo Jan Řezníček (viola) a Eduard Spáčil (klavír). Ve svém programovém celku představili současnou rakouskou hudbu. Zazněla tak kompozice od Maxmiliana Kreuze „Parafráze na Schuberta“, kde práce se Schubertovými tématy vedla k jejich postupnému zesilování v disonantnosti. Skladba Kurta Antona Huebera „Sonáta“ op.2 zaujala především imitacemi zvonů, které byly dovedeny k dokonalosti díky spektrálním analýzám zvonů, kterými se Hueber zabývá. Třetím zástupcem rakouské tvorby byl skladatel Siegfried Steinkogler. Jeho kompozice – „Cadenza senza“ zde zazněla ve světové premiéře. Koncert byl doplněn skladbou Evžena Zámečníka (českého skladatele) pro sólovou violu – „Ortel Samoty“. Tato kompozice je věnována památce Petra Bezruče. Celý večer pak uzavírala známá „Sonáta pro violu a klavír“ op.147 Dmitrije Šostakoviče. Tuto skladbu psal skladatel na sklonku svého života a uzavřel jí tak svoji uměleckou tvorbu.
Ve středu 20.6. jsme byli svědky v chrámu sv. Mořice opravdu výjimečného koncertu v podání Komorního ansámblu brněnských sólistů pod taktovkou G. Tardonové a barytonisty T. Krejčího. Na programu zazněly skladby dvou skladatelů. Aloise Piňose z Brna, který byl osobně přítomen a předčasně (náhle) zesnulého mladého skladatele českého původu z Kanady – Andrew Svobody. Jeho kompozice byly uvedeny v české premiéře. Po krátké „Fuze“ A. Svobody vycházející z barokní estetiky v úpravě pro smyčcové kvarteto, zaznělo Piňosovo „Vzývání“ pro baryton sólo. Pět částí svou hlubokou procítěností zcela vtáhlo posluchače do prostoru chrámu. Rovněž následující Svobodova kompozice „Čtyři krátké písně pro klarinet“ svou čtyřvětou stavbou v drobných proporcích otvíraly duchovní sféry svou jemností a subtilností. Piňosovo „Thanks for every day“ („Díky za každý den“) v úpravě pro komorní soubor – skladba byla původně psána pro saxofonové kvarteto – přinesla nové barvy nástrojových kombinací. Koncert uzavíralo Svobodovo bezmála půlhodinové monodrama s názvem „Martin Středa“. Dramatičnost hlasového projevu T. Krejčího a hloubka textového doprovodu vztahujícího se k dobám represí v komunistickém režimu ještě více posílila duchovní vyznění celého koncertu.
Rád bych upozornil na následující koncerty Forfestu: V sobotu 23.6. ve 20:00 v chrámu sv. Mořice budou uvedeny v podání vynikajícího mladého klarinetisty Geretha Davise z Velké Británie skladby Pavla Zemka z České republiky, Giancinta Scelsiho a Salvatora Sciarrina z Itálie a Martina Stig Andersena z Dánska. V neděli 24.6. ve 20:00 opět v chrámu sv. Mořice zazní závěrečný koncert festivalu v podání komorního orchestru Berg z Prahy pod taktovkou P. Vrábela. Mimo jiné zazní skladby Roberta Hejnara a vynikající skladatelky z Ruska Sofie Gubajduliny.
MgA. Tomáš Pálka, hudební skladatel a kritik
www.tomaspalka.wz.cz
www.konvergence.wz.cz