Kroměřížský Forfest vzkvétá...
Hudební rozhledy 8/2007
Forfest, mezinárodní festival současného umění s duchovní tematikou, dosáhl letos své „plnoletosti“, v Kroměříži jsme mohli oslavit už jeho 18. ročník. Těžko v krátkosti vystihnout těch 18 let festivalu, který si již dávno vydobyl své místo ve středoevropském kulturním dění. O krátké ohlédnutí jsme požádali PhDr. Milana Slavického:
„V Kroměříži máme nyní příležitost pobývat na 18. ročníku festivalu Forfest. Po pravdě řečeno, celá léta za minulého režimu jsem si říkal. že až jednou režim padne, tak jedna z věcí, na které se těším, bude nějaký festival křesťansky nebo šířeji řečeno duchovně orientovaného umění. A byl jsem velice potěšen, když v těch hektických dobách po roce 1990, kdy spousta věcí vznikala a byla zakládána, spatřil světlo světa také takový festival. Samozřejmě mě těší, že festival stále ještě existuje, že se dožil 18 let a že vzkvétá. Myslím si také, že je velmi dobře, že Forfest je interdisciplinární festival, to znamená nejen hudební, ale věnuje se tu pozornost i výtvarnému umění, multimediálním uměleckým dílům, performancím a podobně. A dále, celý festival má ráz nadkonfesní, to znamená, že je šířeji zaměřen na duchovní problematiku obecně.“
Forfest byl zahájen recitálem vynikajícího nizozemského klavíristy Yorama Ish-Hurwitze. Tento poměrně ještě mladý umělec v roce 1993 absolvoval Julliard School a dosáhl významných ocenění na interpretační soutěži Eduard Flipse Piano Competition v Rotterdamu. Získal také mezinárodní cenu Jacques Vonk Prize. Od roku 1992 pravidelně koncertuje v evropských metropolích, natáčí snímky, v nichž se zaměřuje na díla Schuberta, Chopina a Prokofjeva.
Pro kroměřížský koncert sestavil interpret výběr z Lisztova monumentálního cyklu Léta putování (v zahraničí celý cyklus hrává na třech celovečerních koncertech, to ale na Forfestu, bohužel, nebylo reálné). Je třeba zdůraznit, že celý náročný cyklus hraje Yoram Ish-Hurwitz zpaměti.
Programní dílo, osobní výpověď a pohled na vlastní život umělce od milostného opojení až po náboženskou exaltaci, dokáže interpret sdělovat posluchačům hluboce lidsky, dovede postihnout ty nejjemnější barevné a dynamické nuance, na druhou stranu se nevyhýbá ani mohutné romantické šíři a „lisztovskému“ fortissimu, je-li třeba. Hurwitz neobyčejně plasticky a zpěvně tlumočil lyrické pasáže, v nichž je líčena přírodní scenérie – „Obermannovo údolí“, „U jezera de Wallenstadt“ apod. Úplně odlišný, mnohem intimnější výraz volil interpret pro tři hudební básně na sonety Franceska Petrarky, inspirované Lisztovou láskou k hraběnce Marii d´Agouilt. Dostatečně dramaticky, ale i důstojně vyzněly mystické obrazy Pekla – „Nad knihou Danta, Fantasia quasi Sonata“ podle inspirace Božskou komedií Dante Alighieriho. Koncert ve Sněmovním sále Arcibiskupského zámku se setkal s mimořádně vřelým přijetím obecenstva a byl úspěšným a velkolepým zahájením festivalu. Letošní 18. ročník Forfestu tentokrát vynikl koncerty mnoha špičkových interpretů. Kromě exkluzivních českých umělců tu v samostatných recitálech zazářili zahraniční interpreti, např. houslistka Anna Zielińska z Polska, anglický klarinetista Gareth Davis nebo dokonce německá cimbalistka slovenského původu Enikö Ginzery. Nemáme zde, bohužel, prostor pro podrobnější rozbor, případným zájemcům mohu ale doporučit internetovou adresu www.forfest.cz. Kroměřížský Forfest letos nezklamal a nabídl posluchačům silné umělecké zážitky. Škoda jen, že například studentům uměleckých škol z Prahy či posluchačům zavedených koncertních síní z Brna a dalších velkých měst připadá Kroměříž nepřekonatelně vzdálená, a připraví se tak o skvělý zdroj poznání a nedocenitelné informace o stavu současného umění. Stále platí, že na Forfest spíše přijedou diváci z Německa, Irska nebo Rakouska, než z Olomouce, Brna, Prahy. Zahraniční návštěvníci se ovšem shodovali, že podobný festival s tak širokým zaměřením k duchovním obsahům a souvislostem a s tak kvalitní programovou nabídkou vlastně nikde jinde na světě neexistuje...
Jan Vrkoč