Několik ohlédnutí za Forfestem

Hudební rozhledy 2006

KROMĚŘÍŽ, Sněmovní sál Arcibiskupského zámku, chrám sv. Mořice. chrám sv. Jana Křtitele, Salla Terrena aj.

V neděli 25. června se v Kroměříži konal závěrečný koncert 17. mezinárodního festivalu soudobého umění s duchovním zaměřením FORFEST CZECH REPUBLIC.

Za týden, po který tento projekt trvá, jsme poznali mnohé krásy soudobého umění i zaujetí, přímo nadšení mnoha tvůrců, kteří modernímu umění zasvětili své životy. Po celou dobu festivalu probíhala výstava obrazů, soch a tapiserií slovenských výtvarníků Alexandra a Evy Trizuljakových, další výstavu (akvarely, knižní ilustrace, grafika) připravili ve svém ateliéru Josef a Marie Dočekalovi. V devíti dnech festivalu jsme zhlédli vystoupení několika komorních souborů a sdružení - byli to v první řadě vynikající Pierrot Lunaire Ensemble Wien, Ensemble MOENS z Prahy, pražské Trio Eufonico a brněnské uskupení Ars Incognita. V samostatných recitálech vystoupili akordeonistka Julie Hirzbergerová, perkusionista Tomáš Ondrůšek a violoncellista Jozef Lupták. Závěrečný koncert patřil smíšenému sboru VOX IUVENALIS.

Tradiční cyklus varhanních koncertů v chrámu sv. Mořice se tentokrát omezil na dva programy - skladby převážně polských autorů přednesl Waclaw S. Golonka, italskou tvorbu představila Giamila Berré se saxofonistou Vittorio Cerasou. S italskými hudebníky přijel do Kroměříže i skladatel Marco Della Sciucca, autor pozoruhodné, životem pulsující skladby ”Ricercar” pro sopránový saxofon a varhany. Italové překvapili i samotné pořadatele festivalu, přímo v Kroměříži napsal Marco Della Sciucca novou skladbu ”Kroměřížská meditace”, a ta pak byla na koncertě s úspěchem provedena.

Odvážný program předvedla kultovní Kojetínská industriální filharmonie. Netradiční uskupení hráčů na plastové lahve, brusky a pilníky i zahradní květináče vykročilo tentokrát do oblasti hudby aleatorní, když v jedné části programu neváhalo hrát partituru sestavenou ze stránek náhodně vylosovaných těsně před provedením.

Koncert reprodukované hudby, jakýsi poslechový seminář, uspořádal český skladatel Ctirad Kohoutek. Podrobně seznámil posluchače se svou kompoziční metodou a ze záznamu zahrál několik symfonických a komorních děl ze své tvorby, např. ”Panteon”, ”Jediná naděje”, novelety ”Žerty a úsměvy”, varhanní ”Rapsodia Eroica” a další.

Celkem na FORFESTu proběhlo 21 koncertů, 4 autorská čtení básní, bylo uvedeno na 9 desítek skladeb našich i zahraničních autorů včetně 19 skladeb uvedených v premiéře.

Vůdčí osobností souboru Tre Solisti di Praga je koncertní klavírista a skladatel Martin Vojtíšek, pedagog pražské konzervatoře. Vojtíšek vystoupil na FORFESTu již v roce 2002, ale tentokrát přijel do Kroměříže s vlastním souborem. Na festivalu představil Jitku Vojtíškovou, houslistku sytého, sametového tónu, dokonale technicky disponovanou pro nejsložitější party, a violoncellistu a skladatele Vladana Kočího, pedagoga hudebního Gymnázia Jana Nerudy v Praze. Kupodivu však na kroměřížském koncertu umělci nevystoupili společně jako trio, ale prezentovali se spíše každý sám za sebe.

Svou skladbu ”De profundis” pro violoncello sólo představil Vladan Kočí jako dílo napsané téměř před dvaceti lety, od té doby mnohokrát úspěšně hrané na evropských i zámořských koncertech, naposledy např. při turné V. Kočího po Japonsku. Srdce posluchačů se dotkla humorná bagatela ”Julie O.” amerického skladatele Marka Summera. Následovala slavná ”Sonáta pro sólové viloncello” Zoltána Kodályho.

Koncert souboru Tre Solisti di Praga pokračoval vystoupením Martina Vojtíška, který představil klavírní díla Erika Satieho a nakonec uvedl i některé skladby vlastní. Legendární bohém Satie pojal své skladby ”Vysušená embrya” a ”Předposlední myšlenky” jako poněkud netradiční melodramy. Z vlastních skladeb uvedl Martin Vojtíšek nejprve klavírní ”Preludium, Chorál a Toccatu”, efektní dílo na hranici tonality a atonality. Přináší řadu obdivuhodných, nesnadno hratelných pasáží, zejména doširoka harmonizovaný chromatický ”Chorál” patří asi k interpretačním oříškům. V podobném duchu je psána i ”Sonáta pro housle a klavír”, kterou výborně zahráli Jitka Vojtíšková a Martin Vojtíšek. Soubor Tre Solisti di Praga připravil pro FORFEST z hudby české, americké, maďarské i francouzské zajímavý koncert, jaký nebývá k vidění každý den.

Docela jinou tvůrčí atmosféru jsme mohli poznat na koncertech amerického skladatele a flétnisty Daniela Kessnera. Umělecky působí v Los Angeles, je profesorem California State University Northridge, obvykle koncertuje v duu se svou manželkou cembalistkou Dolly Kessner. Na FORFESTu vystoupili Kessnerovi s vlastním repertoárem, zúčastnili se programu ”Cembalová literatura 20. století”, Daniel Kessner navíc uspořádal seminář flétnové hry pro studenty kroměřížské církevní konzervatoře. Ze skladeb Daniela Kessnera jsme slyšeli rozvážnou, meditativní ”Modlitbu a Scherzo” pro basovou flétnu a klavír. Skladba ”Paths” je věnována festivalu FORFEST, má pojednávat o různých cestách, na kterých se hudebníci spolu setkávají. Zajímavou skladbou je ”Stream” pro flétnu a cembalo. Vystřídají se tu hned tři druhy fléten - kromě běžné příčné flétny ještě příčná altová a basová. Barevný proud tónů zvolna plynoucí hudby uklidňuje, občerstvuje posluchače na duši.

Festivalový týden FORFESTu přinesl ještě další zajímavé programy. Mohu jen doporučit osobní návštěvu Kroměříže, není nad to, octnout se uprostřed dění, zapojit se, vnímat činorodou atmosféru, která tu během festivalu panuje snad všude. Jsem přesvědčen, že se letos podařilo do Kroměříže přivézt kousek onoho ”velkého” uměleckého světa, který snad ještě na české umělce úplně nezapomněl. Sedmnáct let tohoto specifického festivalu, jenž má oblibu u našich i zahraničních autorů a interpretů, svědčí o jeho pevném místě v kulturním dění naší republiky i v kulturním dění evropském.

Jan Vrkoč