Zahájení festivalu FORFEST
MF Dnes, 25. června 2007
Mezinárodní festival současného umění s duchovním zaměřením v Kroměříži se rozrůstá. Každoročně přibývá počet zahraničních autorů i interpretů, rozrůstá se i počet měst, která se na něm podílejí. Například výstavy hostila kromě Kroměříže v minulých letech Chropyně, letos výtvarná část festivalu zahájila v Olomouci, kde v Galerii G vystavuje uměleckými fotografiemi dokumentaci své práce skupina MOBIUS GROUP BOSTON z USA. Jejich multimediální umělecké projekty budou provázet celý letošní ročník festivalu v Kroměříži.
Olomoucká výstava barevných fotografií z performancí souboru MOBIUS GROUP je šťastným uvedením do festivalu, stejně jako sobotní večerní koncert, v němž vlastním houslovým recitálem přivítala účastníky festivalu sama pořadatelka festivalu Zdenka Vaculovičová . To byl však zatím jen koncert v předvečer festivalu FORFEST, skutečné zahájení festivalu nás teprve čeká v neděli, kdy se svým recitálem vystoupí nizozemský klavírní virtuos Yoram Ish-Hurwitz.
17. 6.
Zahajovací koncert festivalu FORFEST CZECH REPUBLIC byl věnován osobnosti skladatele Franze Liszta.
Po více než 170 letech od fenomenálního vystoupení Franze Liszta v Paříži mohli jsme si opět připomenout jeho jedinečnost a jeho nesmírný přínos pro další vývoj evropské hudby.
Umělecky i příbuzensky byl Liszt spřízněn s Richardem Wagnerem, Wagner také převzal například původně Lisztovu ideu tzv.“Gesamtkunstwerku“, zásluhou Liszta vznikla po celé Evropě řada hudebních institucí a škol (založil např. konzervatoř v Budapešti), Liszt se stal vzorem pro mnoho hudebníků v celém tehdejším kulturním světě. Životní osudy Franze Liszta zůstaly navždy zachyceny v jeho monumentálním autobiografickém cyklu „Léta putování“ pro sólový klavír. Jde o programní dílo, osobní výpověď a pohled na vlastní život umělce od milostného opojení až po náboženskou exaltaci.
Mimořádně technicky náročná skladba se běžně na koncertech nehrává už pro svou výjimečnou časovou rozměrnost (úplné provedení by si vyžádalo 3 celovečerní koncerty). Nizozemský klavírista Yoram Ish-Hurwitz však celé dílo má v repertoáru a ve světě je také často uvádí, rádi jsme tedy využili příležitosti poslechnout si v jeho podání tento vrcholný Lisztův opus.
Monumentální skladba musela ovšem být pro kroměřížský koncert krácena, i přesto jsme si mohli poslechnout lyrické hudební obrazy ze skladatelova pobytu ve Švýcarsku a v Itálii. Klavírista dokázal plasticky vyzpívat nádherné lyrické pasáže při líčení přírody – „Obermannovo údolí“, „U jezera de Wallenstadt“ aj. Dostatečně dramaticky a důstojně vyznělo líčení pekla podle inspirace Božskou komedií Dante Alighieriho. Zde už nacházíme první názvuky oné mystické exaltace, k níž se Liszt propracoval v posledních letech života a která se objevuje v závěrečných částech cyklu „Léta putování“. Nádherně vyzněly tři hudební básně na sonety Francesca Petrarcy, inspirované Lisztovou láskou k hraběnce Marii d´Agouilt. Zde se skladatel ztotožňuje se vztahem dávného básníka Petrarcy k jeho nesmrtelné Lauře.
Klavírista se svého úkolu zhostil více než dokonale. Koncert byl také vhodně uveden ukázkami z korespondence Liszta a jeho současníků s vyložením dobových souvislostí.
Ludmila Vrkočová